Fordøjelse, tarme og probiotika er i dag på alles læber, når vi snakker sundhed og velvære. Og ikke uden grund. Der er masser af gode gevinster ved at interessere dig for din fordøjelse, dine tarme og ikke mindst de bakterier de gemmer på. Læs med her og bliv klogere på din tarmflora, og lær hvordan du bliver gode venner med din mave. 

Sunde fødevarer med probiotika til en sund fordøjelse.

De seneste år er vi begyndt at få øjnene op for, hvor meget vores tarme og vores fordøjelse har af betydning for vores sundhed. Op mod 70% af vores immunforsvar sidder faktisk i tarmene, hvorfor vores tarmflora har stor betydning for vores helbred. Men de fleste af os ved også, hvor stor betydning en forstoppet eller besværret fordøjelse har for vores velvære og vores humør. Så måske det alligevel ikke er så underligt, at vores fordøjelse påvirker os så meget?
Vores tarmsystem er omkring otte meter langt, har en indre celleoverflade på hele 400 kvadratmeter, og så huser det 30% flere bakterier, end vi har celler i hele vores krop. Der er derfor god mening i at pleje vores fordøjelse og nogle af de over 500 forskellige bakteriearter, som vores tarmflora består af.

Din tarmflora er et økosystem for din sundhed

Faktisk har vi ikke nogen tarmflora, før vi bliver født. Men under fødslen overføres vigtige bakterier fra moderen til barnets tarmkanal, og med modermælken får de selv samme bakterier den perfekte næring til at opformere sig og danne grundlag for det økosystem af bakterier, som vi kalder tarmfloraen. Og gudskelov for den! Den hjælper os med at nedbryde og omsætte vores mad, så vi får mest muligt ud af de næringstoffer, vi spiser. Uden tarmbakterierne kunne vores fordøjelsesenzymer faktisk slet ikke nedbryde al vores mad, og vi skulle spise væsentligt mere, end vi gør i dag – bare for at få nærring nok. Men ikke nok med at bakterierne hjælper os med at med at udnytte maden optimalt. De giver os også et væld af gode ting tilbage, når vi giver dem den mad, de godt kan lide. 

Eksempelvis er det kun nogle særlige typer af tarmbakterier, der kan nedbryde de kostfibre, vi får fra fuldkornprodukter og grove grøntsager. I bakteriernes nedbrydning af kostfibrene danner de vigtige desuden K og B vitaminer, som vi kan optage direkte fra tarme, ligesom de danner en række kortkædede fedtsyrer (acetat, eddikesyre og propansyrer). Lige netop disse fedtsyrer er en vigtig energikilde for vores muskler, hjerne og lever, ligesom de er bevist at beskytte os mod særlige typer af tarmkræft. Men fordi vi hver især spiser forskelligt, er vores bakteriesammensætning i tarmene heller er ikke ens. Spiser man eksempelvis mange forskellige slags fuldkorn og grøntsager, da har man typisk overvægt af nogle bakterietyper, mens andre dominerer, hvis man f.eks. spiser meget kød og mættet fedt. 

Forskellig mad fremelsker altså flere af nogle bakterier fremfor andre, og der bliver I disse år forsket utroligt meget i, hvilken betydning netop bakteriesammensætningen i tarmene har for vores sundhed. Selvom forskningen endnu er på et tidligt stadie, er der noget, der tyder på, at en sund tarmflora ikke blot indvirker på vores immunsystem, men måske også på alt lige fra vores forbrænding, mentale tilstand og til udviklingen af nogle sygdomme. Hvad videnskaben finder ud af, må vi vente og se, men man har dog fundet ud af, at en overvægt af særlige bakteriestammer og en tilstedeværelse af mælkesyrebakterier (probiotika) er en del af en sund og velfungerende tarmflora. 

Mad til en mave i balance

Vil du gerne skabe en velfungerende tamflora, så er der nogle helt særlige fødevarer, som vi ved, at de gavnlige tarmbakterier er helt vilde med. For at skabe den gode balance i maven kan du prøve overordnet at:

Spise groft, grønt og fiberrigt: Det gør du ved hver dag at spise masser af forskellige grøntsager, linser, bønner og fuldkornsprodukter med mange kostfibre. Tarmbakterierne får på den måde en masse at arbejde med, og som nævnt kvitterer de med at danne vigtige vitaminer og sunde fedtsyrer. Husk dog samtidig at drikke rigeligt med vand, så du ikke får forstoppelse.

Begrænse indtaget af alkohol: De gode tarmbakterier og probiotika er følsomme mirkoorganismer, og som alle andre bakterier er de altså heller ikke så glade for alkohol. For meget kan nemt slå gode såvel som dårlige bakterier ihjel. 

Spise og drikke gæret og fermenteret mad: De indeholder nemlig helt naturligt probiotika! Men hvilke fødevarer er det så? Det er bl.a. syrnede mælkeprodukter som yoghurt og kefir, fermenteret surkål, kimchi og miso eller den gærede tedrik kombucha. Sørger du for jævnligt at spise og drikke disse fødevarer, så bidrager du allerede til den gode bakteriebalance.

Hjælp maven på vej med et probiotika-tilskud

Desværre er de små og eftertragtede probiotika en lidt sart størrelse, og når vi spiser dem, er det aldrig til at vide, hvor mange af dem, der overlever turen igennem mavesyren. Vil du gøre noget ekstra godt for din tarmflora, kan du derfor i perioder, eller som en del af din faste rutine, tage et dagligt tilskud af probiotika.

Vi anbefaler altid, at du tager dit probiotika-tilskud om aftenen, inden du går i seng. På det tidspunkt er der ofte gået et par timer, siden du sidst har spist, og maven har derfor ikke travlt med at fordøje. Så kan flest muligt af de små probiotika passere helskindet forbi maven og videre til tarmene – lige der, hvor vi gerne vil have dem. Så har de hele natten i fred og ro til at opformere sig.

Præ+probiotika til fordøjelsen

Der findes mange forskellige typer af probiotikatilskud på markedet, som alle varierer meget i forhold til bakteriestammer, mængder og om tilskuddet skal tages som piller eller drikkes. Vælg altid et tilskud der indeholder flere forskellige bakteriestammer, og også gerne et der indeholder præbiotika. Præbiotika kan ganske enkelt forklares som en lille madpakke af de næringstoffer, som probiotika er allermest vild med. Når de to tages i kombination med hinanden, giver du din probiotika de bedste forhold til at opformere sig og overleve i tarmene.

NANI’s Præ+Probiotika er et bredspektret probiotika-tilskud med hele syv i tarmen naturligt forekommende mælkesyrebakteriestammer. Hver kapsel indeholder minimum en halv milliard probiotika og tilhørende præbiotika i en delayed relase kapsel, af naturlige plantefibre. Kapslen opløses først op til 50 minutter efter indtag, og gør det derfor endnu nemmere for dit tilskud at nå tarmen før bakterierne frigives. Så får du mest muligt ud af dit tilskud.

Forstoppelse, mavekramper og luft i maven? 

En ting er at skabe et godt økosystem i tarmene med gode tarmbakterier, men en anden ting er at håndtere fordøjelsesgener. Det er selvfølgelig to sider af samme sag, men vi kender alle følelsen af, at maven i perioder bare ikke fungerer, som den skal. Måske du bliver oppustet og døjer med luft i maven, eller du kan have mere omfattende gener som sure opstød, mavekramper og forstoppelse. Uanset dine udfordringer kan fordøjelsesproblemer fylde rigtig meget i hverdagen. Det gør det svært at slappe af og fokusere på alt det, der er vigtigt for dig. Heldigvis kan både din kost og livsstil hjælpe maven godt i gang igen.

Gode tips til at slippe af med en besværet fordøjelse

Endnu en gang – spis mange kostfibre! De holder tarmene i gang og modvirker forstoppelse, som kan give en slem omgang mavepine og bare er rigtig ubehageligt. Det leder os dog fluks videre til næste tip, for sammen med masser kostfibre skal du altid huske at drikke nok væske.

Drik ca. 2 liter vand hver dag for at holde dig hydreret og tilføje fordøjelsen nok væske. Hvis du dyrker motion, skal du drikke endnu mere.

Undgå for meget sukker og fint forarbejdet mad som hvidt brød og kager. Det er hurtig energi, der ikke giver maven særlig meget af arbejde med, ligesom det nemt kan stoppe fordøjelsen til.

Gå på toilettet når du skal. At holde sig medfører blot mavesmerter og kan i sidste ende også bidrage til forstoppelser. Det er meget bedre at reagere på din fordøjelses naturlige rytme.

Dyrk regelmæssig motion. Det sætter ligesom som alt andet i din krop også gang i fordøjelsen og dermed dine tarme.

Er du stresset, ked af det eller bekymret? Vores fordøjelse påvirkes også af vores følelser og mentale tilstand, og det er ikke unormalt at nervøsitet, stress eller sorg påvirker din fordøjelse negativt. Forsøg så vidt muligt, at tage hånd om det der fylder hos dig.

Få hjælp fra naturens apotek

Ud over ovenstående husråd er der faktisk også masser at hjælp at hente i århundredes viden fra naturen og dens mange urter. Flere urter har nemlig positiv indflydelse på vores fordøjelse og kan på helt naturlig vis sætte gang i din mave igen og lindre ubehaglige symptomer.

I NANI har vi nøje sammensat vores holistiske kurpakke Fordøjelse med fire udvalgte urteekstrakter, der ikke bare interagerer med en enkelt del af fordøjelsen, men både bidrager til at mindske gener, sætte gang i maven og understøtte den gode fordøjelse på én gang. 

Kurpakken indeholder 30 sachetter med afstemte dagsdoser, så det er nemt for dig hver dag at bidrage til dit eget velvære. Hver dagsdosis består af seks urtekapsler, som gerne deles op, så du spiser halvdelen til morgenmåltidet og den anden halvdel til din aftensmad. De fire urter er:

Artiskok - Har postive egenskaber til vores fordøjelse
  • Artiskok der understøtter lever- og galdefunktionen og bidrager til en normal funktion af tarmsystemet. 
  • Kamille der afhjælper ubehag fra fordøjelsessystemet såsom luft i maven og sure opstød.
  • Rød elm der danner planteslim, som understøtter tarmenes slimhinder og beroliger fordøjelsessystemet. 
  • Ingefær der bidrager til en normal fordøjelse ved at støtte peristaltikken.

Alle vores urter er standardiserede, hvilket betyder, at indholdet af urternes aktive stoffer er blevet opkoncentreret til virksomme doser. Når du starter op på kurpakken, kan det derfor også være en god ide at starte ud med halv daglig dosis, for at se hvordan din krop reagerer. Nogle kan opleve en let kvalme i starten, netop på grund af artiskokkens effekt på galdesystemet, men det burde aftage med tiden. På samme måde kan du efter en kurperiode på 2-3 måneder muligvis igen sætte dagsdosis ned, for blot at vedligeholde og bidrage til den gode fordøjelse fremadrettet.

Har du lyst til at pleje din fordøjelse eller har du brug for at sætte målrettet ind mod dine fordøjelsesproblemer? Så kan du med fordel kombinere kurpakken Fordøjelse med NANI’s Præ+Probiotika for en holistisk og naturlig behandling i en periode. Hvis du derudover spiser fornuftigt og sørger for røre dig regelmæssigt, så har du snart en glad mave i sigte. 

NANI er Nutriens ANature Intended

Fordøjelse og probiotika fra NANI