Måske har du også bemærket den fantastiske bølge, der i disse år opblomstrer, og måske du selv inspireres af en grøn og mere bæredygtig livsstil. Plastikposerne bliver skiftet ud med genanvendelige indkøbsposer, engangsflaskerne med bambuskopper og sugerør med metalrør. Har du også taget beslutningen om at skære ned på animalske fødevarer, og måske at blive vegetar eller veganer, så læs med i vores nyhedsbrev og bliv klogere på en grønnere livsstil.

Inspirationsbillede af grøntsager til en plantebaseret kost

Færre animalske fødevarer på tallerkenen – hvad nu?

Hvis du som mange andre danskere stræber efter en mere bæredygtig livsstil, så har du måske også skåret ned på indtaget af animalske fødevarer. Om forandringen udelukkende er af hensyn til miljø og bæredygtighed, eller om det også er af etiske årsager, så kan det vække nogle tanker i forhold til, om du går på kompromis med dit helbred. Fortvivl ej. En plantebaseret kost er sund og oftest yderst varieret, selvom det i første omgang kan synes som det modsatte, hvis du ikke er vant til at lege med grøntsagerne.

Vi er ofte vokset op med den forståelse, at calcium er lig med mælkeprodukter, at B12 og jern er lig med kød, og at D vitamin er lig med indmad og fisk. Men hvis du spiser grønt, groft og varieret, er det ikke så svært at få mange af de essentielle nærringsstoffer, som vi hver dag har brug for – uanset hvilken kost du praktiserer. Og ellers er der hjælp at hente.

En god huskeregel er dog, at du skal spise hele regnbuens farver i daglige. Grøn, gul, rød, lilla og orange er din markør for vitaminer, mineraler, antioxidanter og meget mere. Fordelen ved at spise fra planteriget er desuden, at du foruden disse, også får en masse plantenæringsstoffer og fibre i fødevarekomplekser, der fremmer optageligheden af deres naturlige vitaminer og mineraler.
Bladgrøntsager, specielt de mørkegrønne som grønkål og spinat, indeholder et hav af mineraler og vitaminer, blandt andet calcium og jern. Eksempelvis er den jernholdige grønkål også rig på vitamin C, som faktisk fremmer optagelsen af jern. De røde og lilla farver er et tegn på højt indhold af anti-oxidanter, hvor eksempelvis de røde frugter og grøntsager indeholder lycopen, som er en carotenoid fundet i blandt andet tomater og vandmelon. De lilla nuancer indeholder anthocyaniner, som er en flavonoid, der findes i blandt andet brombær eller rødkål.

Spis derfor fra hele regnbuen for at få en bredvifte af næringsstoffer.

NANI's Veggie pakke til en plantebaseret kost
En mere grøn og plantebaseret kost er oftest både sund og fiberrig. Men vær opmærksom på om du hver dag, får alt hvad din krop har brug for.

Planteriget har alt, hvad du søger

Vi forbinder ofte en plantebaseret kost med mangel på calcium, jern, vitamin B12, vitamin D3, selen, zink og jod – En skrøne der til dels er klart til at blive brudt. Vitaminer og mineraler stammer nemlig fra planteriget i første omgang.

Måden hvorpå koen danner calciumholdig mælk på, er ved hver dag at spise rigeligt med græs og andet grønt. Hvis du har lyst, kan du sagtens gøre som koen og spise grønne bladgrøntsager, sesam, tofu eller bønner hver dag, for at sikre dig dit indtag af calcium. Mangler du jern, fordi du hidtil fik det gennem kød, så gør særligt kål og ovenstående planter sig også gavnlige her – de er nemlig rige på en bred vifte af mineraler og vitaminer.

Vitamin B12 og vitamin D er dog af en lidt anden støbning. Men det er en ofte set misforståelse, at kun den plantebaserede kost er fattig på lige netop disse vitaminer. B12 kan hverken dannes af dyr, planter eller svampe, men det er bakterier, der står for at danne dette yderst essentielle vitamin, som blot finder optimale leveforhold i og på dyr. Men denne bakterie kan også gives de rigtige leveforhold på vegetabilsk vis, som er den måde, hvorpå vi i NANI fremstiller vores B12 tilskud. 
Vitamin D, også kaldet solskinsvitaminet, dannes naturligt i huden, når denne udsættes for sol. Desværre får vi sjældent sol nok, nord for ækvator, hvorfor det anbefales, at alle tager et tilskud af vitamin D i vintermånederne. Og også her kan særlige planter faktisk denne form for D vitamin.

100% vegetabilske og naturlige tilskud fra NANI

Hos NANI har vi gjort det nemt for dig, der er vegetar/veganer eller blot ønsker at spise grønnere fremadrettet. Med NANI’s veggie pakke kan du være sikker på, at du får alle de vigtigste vitaminer og mineraler på en 100% plantebaseret vis. Vores veggie pakke, består af vores plantebaserede Food State Multi Vitamin, B12 og D3 vitamin.

NANI Multi Vitamin indeholder alle vitaminer og mineraler i en naturlig balance fra planter i en base af økologisk frugt og grønt som gulerødder, acerola kirsebær, acai, spirulina og artiskok. Foruden vitaminerne er de spækket med plantenæringsstoffer, spormineraler og aminosyrer, fordi de netop er i et fødevarekompleks som almindelig mad. Vores organiske mineraler er på samme måde groet i næringsrige planter eller udvundet af mælkesyrebakterier og organisk gær. NANI’s højoptagelige Multivitamin er derfor et mildt og vegetabilsk kosttilskud til dig, der ønsker at passe på din krop og din sundhed, ved at sikre, at den hver dag får et stabilt indtag at vitaminer og mineraler

NANI Vitamin D3 er udvundet fra lav, som er en særlig mosart, der indeholder D vitamin på samme form, som den vi producerer i huden ved solpåvirkning. Du får derfor et vegetabilsk tilskud af den aktive form af vitamin D3 med hele 62,3 mcg per tablet. D3 vitamin bidrager til immunforsvarets normale funktion, til vedligeholdelsen af tænder og knogler samt til en normal celledeling.

NANI Vitamin B12 er udvundet fra økologiske GMO-frie majs, som bakterier har fermenteret og herved dannet B12 på sin aktive form, methylcobalamin. Vores B12 tilskud er derfor plantebaseret, indeholder hele 500 mcg per tablet, og er desuden udformet som en sugetablet, så du kan optage vitaminet direkte gennem slimhinderne. Den er helt uden kunststoffer og er smagsneutral. B12 bidrager til reduktion af træthed og udmattelse, en normal psykologisk funktion, samt dannelsen af røde blodlegemer.

TIP: Du kan med fordel supplere veggie pakken med NANI’s plantebaserede og whole food calcium, vores organiske selen udvundet af gær, og vores kålgroede food state zink.

Veggie pakke til en plantebaseret livsstil
NANI’s veggie pakke med de bedste produkter til dig, der lever plantebaseret.