Du har helt sikkert hørt om antioxidanter, og sikkert også at de er nogle størrelser, som vi typisk er ret vilde med! Du ved måske, at de findes i alt fra bær, din grønne te, chokolade og i din fisk, men vidste du, at vi også kan danne dem selv? Læs med her og bliv meget klogere på antioxidanter: Hvor de findes, hvad de kan og hvorfor er så fantastiske!

Alle NANI's antioxidant tilskud

Hvad er antioxidanter?

Antioxidanter findes i mange forskellige former og typer, og derfor finder vi dem også i alt fra frugter og grøntsager, nødder, grøn te, mørk chokolade og i fisk og skaldyr. De forskellige antioxidanter har derfor også forskellige vigtige og gavnlige virkninger i vores krop, som vi slet ikke kunne være foruden!

Men lad os først begynde med at fastslå hvad en antioxidant egentlig er for noget. 

Antioxidanter er en del af naturens helt egen forsvarsmekanisme i levende organismer – i både planter, dyr og mennesker. Det er nogle særlige typer af molekyler, som er med til at opretholde den rette balance (homøostase) i planternes og vores krops celler ved at fjerne frie radikaler.

Og så bliver vi allerede her nødt til at lade antioxidanterne vente lidt, for at forstå hvad frie radikaler er.

Frie radikaler kan vi se på som forskellige typer af skadelige molekyler, der hele tiden dannes i vores krop – helt ned på celleniveau. Bare når vores celler omsætter vores mad eller forbrænder energi, dannes der frie radikaler som et skadeligt biprodukt. Heldigvis kan vores krop i stort omfang håndtere vore egen produktion af de frie radikaler, men der dannes i ekstra stort omfang frie radikaler, hvis vi ryger, drikker meget alkohol, er stressede eller har inflammatoriske sygdomme, som sætter vores krop under pres.

Grøn te er rig på antioxidanter

At danne frie radikaler er altså både en helt naturlig proces, men også noget vi kan belaste vores krop med gennem en uhensigtsmæssig livsstil. Og det særlige ved frie radikaler er netop, at de er nogle meget ustabile molekyler, som elsker at reagere med molekylerne omkring sig ved oxidation – det vil sige, at de reagerer med ilt.

Og i den proces kan de omkringliggende molekyler også blive omdannet til frie radikaler. Så fra at have ét enkelt frit radikale kan vi nu pludselig stå med to. Og hurtigt mange flere. 

På den måde har et enkelt frit radikale potentiale til at sætte gang i en kædereaktion, hvor der hurtigt kan dannes flere og flere. Hvis de ophobes i stort antal, afstedkommer de en lang række sundhedsskadelige stoffer, som vi ønsker færrest muligt af i kroppen, da de er bevist at kunne lede til en lang række sygdomme.

Men gudskelov har vi antioxidanterne til at hjælpe os! Og nu kan vi endelig vende tilbage til det, det hele egentlig skulle handle om.

Sådan arbejder antioxidanterne i vores krop

Antioxidanterne kommer os nemlig til undsætning, ved at gå ind og reagere med det frie radikale og stoppe eller neutralisere hele den kædereaktion, der potentielt kunne være under opsejling.

Balancen genoprettes og vores celler forbliver sunde og raske.

Derfor er antioxidanterne faktisk helt essentielle for at vi overhovedet holde os sunde og raske, og vi har derfor også brug for et væld af forskellige af dem til at opretholde den gode balance i kroppen. 

Nogle typer af antioxidanter danner vi selv i kroppen (endogene antioxidanter), mens det er vigtigt, at vi indtager andre gennem kosten.

Lad os derfor se på, hvor vi kan finde så mange forskellige antioxidanter som muligt.

Sådan får du dem: Spis af hele farvepaletten! 

Hvis du hver dag vil sikre din krop en bred palette af forskellige og gavnlige antioxidanter, ja så skal du forsøge at spise så farverigt som muligt!

Spis af hele regnbuen, og bevæg dig fra alle de grønne bladgrøntsager, kål og krydderurter til gulerødder, de røde bær, peberfrugter og tomater til rødbeder, auberginer og blåbær. Nyd mandler, frø og kerner, vegetabilske og umættede olie og spis selvfølgelig rigeligt med fed fisk og skaldyr. 

På den måde får du nemlig ikke bare masser af sunde fibre, fedtstoffer og gode proteiner, men også masser af forskellige antioxidanter, der har den bedste effekt, når de får lov at arbejde sammen. Lad os nu se nærmere på nogle af de vigtigste antioxidanter, hvor du finder dem, og hvilke gavnlige effekter de har i vores krop.  

naturlig E vitamin- en stærk antioxidant

E vitamin

Naturligt E vitamin findes i planteriget i otte forskellige former, hvor de fire af dem kaldes tocopheroler og de resterende fire for tocotrienoler. De er alle fedtopløselige antioxidanter, som generelt findes i vegetabilske fedtstoffer, og som vi ikke kan danne selv.

Derfor skal vi spise os frem til dem. 

I hvilke fødevarer findes E vitamin? 

Solsikkeolie
Avokado
soyabønner
Nødder og kerner
I mindre grad i fuldkornsprodukter

E vitamin findes naturligt i lige netop vegetabilske og fedtholdige fødevarer, fordi de er særligt gode til at forhindre fedtstoffer i at oxidere – det du sikkert i hverdagstale kender som harskning. 

På grund af den egenskab bruger man også E vitamin i stort omfang i vores fødevareproduktion. Her tilsættes de eksempelvis til vores købte olivenolie, for at den kan holde sig længere. På præcis samme måde bruger vi E vitaminet i vores krop til at beskytte vores fedtvæv og vores cellemembraner mod at oxidere – det vi i den sammenhæng kalder for oxidativ stress.

I NANI tror vi på at kroppen bedst forstår at udnytte og optage naturlige former af næringsstoffer over kemiske, og derfor indeholder vores E vitamin alle otte naturligt forekommende E vitaminformer. Dem har vi udvundet direkte af solsikkeolie og bælgfrugter, blandet dem i en base af økologisk, frysetørret grønkål og kommet det hele i en plantekapsel – og intet andet. På den måde kan du få et 100% naturligt tilskud af den stærke antioxidant. 

Kirsebær - Rig på antioxidant vitamin C

C vitamin

Ligesom med E vitaminen kan vores krop heller ikke selv danne C vitamin, men det er noget, vi skal indtage gennem vores kost – og helst hver dag. C vitamin er nemlig vandopløseligt, og det vi ikke optager i kroppen, udskiller vi gennem urinen. 

I hvilke fødevarer findes C vitamin?

I et væld af forskellige frugter og grøntsager. Feks:
Citrusfrugter
Broccoli
Tomater
Havtorn
Kirsebær

NANI C vitamin er en stærk antioxidant

C vitamin er både en stærk antioxidant, der kan hindre oxidation af vores celler, men også et vigtigt vitamin, som vi bruger i masser af processer i vores krop! Eksempelvis er C vitamin nødvendigt for vores krops dannelse af kollagen og bindevævsceller, som vi opbygger alt fra vores blodkar til vores knogler, brusk, tandkød og hud med. C vitamin er også vigtigt for vores immunsystems normale funktion, vores energistofskifte og nervesystem.  

I NANI er vores C vitamintilskud en whole food bestående udelukkende af frysetørrede acerola kirsebær – en superfood, der fra naturens hånd er spækket med C vitamin! Den har vi nænsomt pulveriseret og kommet i en plantekapsel til dig. Foruden det naturlige indhold af den stærke antioxidant, får du med hvert tilskud derfor også en lang række andre gavnlige plantenæringsstoffer, bioflavonoider, spormineraler og meget mere.

Selen

Selen er et vigtigt spormineral og antioxidant, som vi skal have i små mængder gennem kosten. I naturen findes det oprindeligt i jorden og i vandet, og det bindes på den måde ind i alt fra korn, grøntsager, planter og alger. Derfra optages det videre af dyr og fisk, hvorfor særligt kød, fisk og mælkeprodukter er gode kilder til selen. 

Fisk en god kilde til selen - en antioxidant

Desværre varierer indholdet af jordbunden selen markant rundt omkring i verden, og vores intensive dyrkning af landjorden gør, at selenindholdet i den danske jord er meget lavt. Den bedste kilde til selen i Danmark er derfor fisk og skaldyr, men hvis du f.eks. er vegetar eller veganer skal du være opmærksom på, at du får nok selen gennem din daglige kost. 

I hvilke fødevarer findes selen?

Fisk
Skaldyr
Æg
Kød
Mælk

I vores krop indgår selen i enzymet glutathion peroxidase, hvor det medvirker som en del af vores antioxidative forsvar mod oxidativ stress af vores celler. Derudover er det nødvendigt for et velfungerende immunforsvar, ligesom det bidrager til et normalt stofskifte, at vedligeholde vores hår og negle, mens det hos mænd også bidrager til en normal sædproduktion.

Et lille mineral med stor betydning siger vi bare.

Som nævnt findes selen i naturen altid i organiske forbindelser, hvor det er bundet med aminosyrer som selenomethionin og selenocystein. Denne form ved man udnyttes og optages bedre af vores krop end uorganiske forbindelser, og derfor er NANI’s food state selen selvfølgelig også på organisk form. Vores gærselen udmærker sig ved at indeholde alle de aminosyrer og andre næringsstoffer, som mineralet normalt findes sammen med i mad, så du får et skånsomt og højoptageligt selentilskud. 

Q10 

Coenzym Q10 er et af de endogene antioxidanter, hvilket betyder, at vi selv kan danne det i kroppen. Ud over at være en del af vores krops antioxidative forsvar, hjælper det alle vores celler med at producere energi, ligesom det er en betingelse for, at vores immunforsvar fungerer optimalt.

Q10 findes overalt i kroppens celler, men efter 40-årsalderen nedsættes vores evne gradvist til at danne det selv. Et tilskud af Q10 kan derfor være gavnligt for dig, der føler, at du kan have gavn af et energiboost i din hverdag – eller hvis du er sportsudøver og vil have et ekstra kick til din fysiske aktivitet.

Q10 - en endogen antioxidant i vores krop

NANI’s Q10 tilskud er på den aktive form ubiquinol, som udmærker sig ved at være direkte klar til brug for cellerne. Vores ubiquinol er 100% identisk med den vores krop selv danner naturligt, den er ren og med adskillige overbevisende forskningsresultater bag sig. 

Det var en lille gennemgang af nogle af de allervigtigste antioxidanter. Vi håber, at du har nydt læsningen, er blevet klogere og nu ved hvordan, du giver din krop alle de lækre antioxidanter, naturen har at byde på.

NANI er Nutrients ANature Intended

OBS: Hvis du har særlige sygdomme eller er i kemobehandling, bør du kun tage tilskud af antioxidanter efter samråd med din læge eller behandler.