Har du også først for nyligt hørt om K-vitamin? Det lille fedtopløselige vitamin er typisk ikke noget, der får så meget opmærksomhed, men det forsøger vi at lave om på her! Så læs med og bliv klogere på K-vitaminet, dets forskellige former og hvad vi bruger det til i kroppen. 

Kål og grønne grøntsager er rig på K-vitamin.
Grønne grøntsager og særligt kål er rig på vegetabilsk K1-vitamin. FOTO: Pexels.

Hvad er K-vitamin, og hvor får jeg det fra? 

C, D og B vitaminer – dem har du helt sikkert hørt om, og du ved sikkert også, at de vigtige for vores sundhed. Men K-vitamin har du måske ikke hørt så meget tale om, men det er faktisk også et vigtigt vitamin. Det er nemlig helt essentielt for at vores blod kan størkne korrekt, hvis vi eks. får et sår, ligesom det også er vigtigt for vores knoglesundhed. Vi bruger det nemlig til at transportere calcium ind i vores knoglevæv, så det på den måde opbygges og vedligeholdes.

Men alt det kommer vi tilbage til! Lad os først se nærmere på, hvad K-vitaminet er for en størrelse, og blive klogere på i dets forskellige former.  

K-vitamin er et fedtopløseligt vitamin ligesom A, D og E vitamin, men modsat dem, er vi ikke gode til at lagre K-vitamin i kroppen. Det vi indtager forbruger vi hurtigt, det resterende udskilles, og vi har derfor brug for et dagligt indtag af vitaminet. 

K-vitamin blev faktisk opdaget tilbage i 1929 af en dansker ved navn Henrik Dam. Han var ernæringsforsker, og opdagelsen indbragte ham en Nobelpris, da man fandt ud af, at K-vitaminet er essentielt for vores blods evne til at koagulere – altså at det kan størkne. Derfor fik det navnet K for ”koagulation”.

Derudover fandt man ud af, at der findes to hovedgrupper af K-vitaminer:

Billede af blandede. grønne grøntsager rig på K-vitamin.

K1-vitamin – Den vegetabilske

Kaldes også ”fyllikinon” og er den form for K-vitamin, der findes i planter som eks: 

  • Avokado
  • Spinat
  • De fleste kåltyper
  • Krydderurter
  • Og generelt mørkegrønne grøntsager

K2-vitamin – Den animalske (og bakterielle)

Billede af Æg - også kød og mælkeprodukter inderholder K-vitamin.

Denne form kaldes også ”menakinon” og findes primært i animalske fødevarer, ligesom den kan dannes af bakterier. K2 findes bl.a. i:

  • Æggeblommer
  • Mælkeprodukter 
  • indmad som lever
  • Fermenterede fødevarer som oste, soya og surkål

K2-vitaminet har dog flere former, som har fået navne fra MK-4 til MK-14 (tallene angiver K-vitaminets struktur og refererer til længden af vitaminets sidekæde af isoprenenheder). Her har man fundet ud af, at en helt særlig form, nemlig trans-formen af K-vitaminet MK-7 er den mest aktive og biotilgængelige form. Det vil sige, at det er den form, som vores krop bedst forstår at udnytte, og som den udskiller langsomst. 

Billede af Nani Multivitamin
NANI Food state Multivitamin indeholder vegetabilsk og aktivt K2 vitamin.

Nani’s K-vitamin er på den biologisk aktive MK-7 form – men er stadig vegetabilsk!

Derfor er det selvfølgelig også denne MK-7 variant af K-vitaminet, der indgår i vores Food state Multivitamin! For os er det dog vigtigt, at alle vores vitaminer og mineraler kan spises af alle, hvorfor vi altid går langt for at lave vegetariske og veganeregnede kosttilskud. Og den aktive MK-7 variant kan faktisk fremstilles ved fermentering med bakterien bacillus subtilis spp natto”.

Denne bakterie stammer fra en japansk fødevare kaldet natto, som er et fermenteret morgenmadsprodukt lavet af soyabønner. Ved hjælp af disse sunde bakterier er det altså muligt at opformere og danne 100% vegetabilsk og bioaktivt K2-vitamin på MK-7 formen. 

I vores Food state Multivitamin er K-vitaminet sammen med en lang række andre vitaminer og mineraler optaget i bl.a. økologiske kålplanter, så du får et tilskud med samme milde og højoptagelige form som mad. Hver af vores Multivitamin kapsler indeholder 30 µg K2-vitamin (MK-7) som et supplement til din daglige kost. Yderligere kan du få ved at spise masser af grønne grøntsager (K1) og evt. animalske fødevarer som mælk, æg og indmad (K2).

Billede af Nani Food state Multivitamin.

Hvad bruger vi K-vitamin til i kroppen?

K-vitamin for sunde og stærke knogler livet igennem

K-vitaminets vigtigste og mest kendte funktion i vores krop er dets betydning for fordelingen af calcium til vores knogler. K-vitaminer indgår nemlig i transporten af calcium ind i knoglevævet, hvorfor K-vitamin bidrager til vedligeholdelse af normale knogler. De knogledannende celler kaldet ’osteoblaster’ danner nemlig et protein (osteocalcin), som trækker calcium fra blodet og blodkarrene og binder det i vores knoglevæv. Og dette protein har altså brug for K-vitamin for at blive aktiveret. 

K-vitamin til blodets koagulation 

Hvis vi er så uheldige at slå eller skære os, er det enormt vigtigt, at vores blod kan størkne. På den måde stoppes blødningen, så vi kan danne et står og begynde helingsprocessen. Og her indgår K-vitaminet som en nødvendig faktor i blodets meget komplicerede koagulationsproces, hvorfor K-vitamin bidrager til normal størkning af blodet. 

Det var en lille gennemgang af de vigtige ting at vide om K-vitaminet. Vi håber, det var spændende læsning! 

NANI er Nutrients As Nature Intended