Uanset om det er en del af dit nytårsfortsæt, eller om du af den ene eller anden årsag har besluttet dig for at ændre livsstil til det bedre – ja, så er al begyndelse svær. Nye vaner, nye rutiner og nye tankemønstre er nødvendige, hvad enten målet er vægttab, at spise flere grøntsager eller dyrke mere motion i det daglige. Heldigvis kan du her få et par gode råd og en række naturlige tips til at geare både dit hoved, din krop og dit energi-niveau til din nye livsstil.

Billede af sund og grøn mad - Ny livsstil og vægttab

Sæt realistiske mål for dig selv

Sådan. Du har endelig taget beslutningen om, at nu skal det være! Nu skal du hverken røre slik, alkohol eller kontorets fredagskage! Du skal lave sund og hjemmelavet mad hver eneste dag, og så skal du nå i fitnesscenteret eller løbe en 5-kilometer tre gange om ugen. 

Er du ikke også allerede lidt forpustet ved tanken? 

Medmindre du er en robot, der kan kodes til kun at gøre det, den må, så kommer ovenstående scenarie formegentlig ikke til at ske. 

Jo måske i en uge eller to, men til den tid er der stor risiko for, at du er gået så sur i projekt vægttab eller ”mit-nye-sunde-jeg”, at du fredag aften ender med at spise den othellolagkage (alene), for så lørdag morgen at tænke, at nu kan den løbetur vist også være lige meget. 

Og så ryger du tilbage i dine gamle vaner, og de gode intentioner er i stedet tabt på gulvet.  

Men der er såmænd ikke noget i vejen med at udleve ovenstående scenarie en fredag aften ind imellem – også uden at din sundere livsstil behøver at ryge fløjten. Det handler derimod om at sætte realistiske mål og forventninger til sig selv. 

Start derfor i det små og prøv at tænke over nogle af de følgende råd.  

Ændrer din kost til det sundere, skridt for skridt

Hvis du reelt er vant til at til at købe meget take away, eller hvis pizza, lasagne og traditionel dansk mad er dine typiske go-to’s, så er en målsætning om, at du nu skal lave sund og grøn mad hver eneste dag, nok det vi må betegne som ”overkill”. 

For hvis du primært skal spise retter, der udelukkende består af kål (som du forresten hverken kan lide, eller aner hvordan du skal tilberede), ja så har de sundere spisevaner og et evt. vægttab lange udsigter. 

Start derfor i stedet med at sige, at du bare én gang i ugen finder en sund opskrift på noget mad, du ikke har prøvet at lave før, men som du synes ser lækkert ud. Og så laver du det. 

Eller sæt dig for ugentlig at lære én ny grøntsag at kende og find lækre opskrifter med lige netop den grøntsag. Der er masser af gode opskrifts-hjemmesider og blogs derude med både, sund, nem og ikke mindst velsmagende mad. Du skal bare finde din favorit. Her i NANI er vi eksempelvis vilde med den skønne Julie Bruun, der på hendes blog, laver både lækker og sund hverdagsmad for hele familien.

Først når du føler dig mere sikker i køkkenet, og måske har fundet nogle nye livretter, så bliver det også meget nemmere for dig at implementere den sunde kost i din hverdag. 

Billede af kvinde der løber - måske for vægttab
Lidt motion er bedre end ingen! Uanset om du går en lang tur, løber, cykler, dyrker yoga, crossfit – hvad end du synes er sjovt! – så tæller det alt sammen og er godt for både din sundhed og dit humør.

Lidt motion er bedre end ingen!

Hvis du ikke er vant til at dyrke motion, og lægger ud med at tage i fitness tre gange om ugen og pumpe jern, så kommer du helt sikkert til at få en gangart og ytre udbrud, der mest passer sig for en gnaven, ældre mand. For du bliver SÅ øm. 

Ligesom med maden, er det derfor en rigtig god ide at lægge lidt mere stille og roligt ud: Begynd med den ugentlige gå- eller løbetur eller find dit yndlingshold i fitness hver onsdag aften. Bliv glad for det, og byg så langsomt på. 

Og måske det er nemmere for dig at sige, at du bare 20 minutter om dagen skal røre dig på en eller anden måde. Gå en tur, tage trappe eller cykle ned at handle ind?

For lidt har altså også ret i det store regnskab!

Og selv hvis du faktisk er vant til at træne, eller har gjort det tidligere, så kan det også være, at du har nogle overbevisninger omring hvad ”rigtig træning” er, som faktisk forhindrer dig i overhovedet at komme afsted. 

Hvis du f.eks. engang kunne løbe 10 km, så tænker du måske, at en lille løbetur på 3 kilometer da er fuldstændig lige meget. Det kan slet ikke gøre det ud for ”rigtig motion”, siger du til dig selv. Men tænk hvis du på trods af det, to gange om ugen, rent faktisk brugte de 20 minutter, det tager at løbe de tre kilometer. Ja så havde du på en uge løbet 6 kilometer til gavn for din sundhed, dit humør og dit velvære.

Og det er 6 kilometer mere, end den 10-kilometer du aldrig kom ud på. 

Nani Magnesium

Men med de nye og gode motionsvaner kan selvfølgelig også følge ømme og trætte muskler med. Når vi træner og bruger vores muskler, bruger vi bl.a. magnesium til overførsel af nerveimpulser fra hjernen til vores arbejdede muskler. Magnesium bidrager derfor til en normal muskelfunktion, det er med til at sikre, at vi opretholder et normalt energistofskifte, ligesom det kan være med til at mindske træthed og udmattelse. Med andre ord lidt kærlig pleje til dine tunge og trætte muskler. Vores organiske Magnesium er bundet i mælkesyrebakterier, og er mild og højoptagelig for kroppen. Tag en til aftensmåltidet, og du giver din restitution gode forhold til natten.

Tillad dig selv også at gøre alt det ”forbudte”

Selvom du måske synes, at nu skal du være sund, og at det alt andet lige må betyde, at det er slut med søde sager, fed mad og dage på sofaen, så får du på den lange bane langt mere ud af at tænke, at det nærmere skal være ”slut med forbudt”. 

For hvis vi skal slå os selv oven i hovedet hver eneste gang, vi tager et stykke eftermiddagskage, ikke får løbet den tur eller hvad end, du har bestemt dig for ikke harmonerer med dit nye jeg – så ender det med at blive en sur omgang fuld af nederlag, og måske en følelse af at du skal overkompensere på sundhed.  

Det er lige til at få sundhedsstress af.

Og der er ingen, der hele sit liv kan leve på en slankekur. Men vi kan alle lave ændringer mod en bedre livsstil med gode vaner for både mad og motion. Og en sund livsstil kan altså sagtens indbefattede både flødeskumskager og pasta carbonara i ny og næ. Især hvis du ved, at det ikke er ”forbudt”. For så er der faktisk også en ret god chance for, at du ikke på samme måde ”craver” alt det, du har forbudt dig selv. 

Det er derimod nemmere, at nyde det i fulde drag en gang imellem og vide, at du i det store og hele gør det godt.

NANI produkter til et sundt vægttab
Nogle af vores gode tilskud til dig, der gerne vil have god både fysisk og mental energi til at dyrke motion og understøtte et sundt vægttab.

Naturlige genveje til mere energi og overskud til dit vægttab

Forhåbentligt har de ovenstående råd og tips givet dig mod på en realistisk og overkommelig tilgang til din livsstilsændring eller dit vægttab. Men det betyder selvfølgelig ikke, at det bliver let, og at det ikke kan tære på både dit humør og dit overskud. 

Derfor har vi i NANI udviklet vores holistiske og naturlige kurpakke VÆGT som en kærlig hjælper til dig. Den er sammensat af nøje udvalgte urter fra naturens apotek, som sammen kan hjælpe dig med at geare både dit hoved, din krop og dit energi-niveau til en sundere livsstil.

Se her hvilke urter der indgår i kurpakken VÆGT

Kan bidrage til at nedsætte niveauet af fedstoffer i blodet og herved fremme vægttab

Artiskok kan mere og andet end at smage lækkert! Ekstrakt af den smukke spiseblomst kan nemlig bidrage til at nedsætte niveauet af fedtstoffer i blodet og herved være med til at fremme dit vægttab. Artiskok er også rigtig god for vores mave, da den støtte lever- og galdefunktionen, vigtig for fordøjelsen og vores omsætning af madens næringsstoffer. Og en god fordøjelse er som bekendt et af de vigtigste fundamenter for vores velvære og sundhed. 

Grøn te har du helt sikkert allerede hørt er super sundt. Det skyldes både teens høje indehold af antioxidanter, som beskytter vores celler mod oxidativ stress. Men grøn te støtter også kroppens stofskifte og vores fedtforbrænding, hvilket kan bidrage til at holde vægten.

rosenrod

Rosenrod er en fantastisk adaptogen urt, som både kan støtte os fysisk og mentalt. Rosenrod bidrager nemlig til vores fysiske ydeevne med udholdenhed ved sportspræstationer, og den er derfor oplagt til dig, der vil yde bedreunder dit træningspas. Derudover bidrager rosenroden til optimal mental og kognitiv aktivitet, hvilket helller ikke er helt dumt, når vi skal have overskud til at omlægge vores vaner og tankemønstre til det bedre. Vores Rosenrod fås også som soloprodukt, hvis du vil prøve denne alene. 

blæretang

Vores håndhøstede blæretang er naturligt rig på mineralet jod, der bidrager til en normal skjoldbruskkirtel-funktion og dermed et normalt energistofskifte. Blæretang indeholder desuden fibre, der bidrager med mæthedsfølelse og støtter tarmfunktionen, hvilket understøtter vægtkontrol og reducering af vægt. Vores blæretang fås også som soloprodukt. 

Altså sammen fire urter, der kan give dig det lille ekstra skud energi og overskud til at komme godt i gang med din livsstilsændring eller dit vægttab. På helt naturlig vis.

Og heldigvis har vi også gjort det ekstra nemt for dig at tage dit tilskud. 

Kurpakken indeholder nemlig 30 praktisk pakkede dagsdoser i små sachetter, så det er nemt for dig at tage dit daglige tilskud. Hver dagsdosis består af fire kapsler med koncentrerede ekstrakter af artiskok, grøn te, rosenrod og blæretang – og du skal blot tage dem som en del af din daglige rutine. Gerne til din morgenmad eller frokost. 

Vi håber, at du har fået mod på at gøre tranformationen til dit nye og sundere jeg til en leg og en rejse, som du kan både overskue og nyde.

NANI er Nutrients ANature Intended.

NANI kurpakke VÆGT til dit vægttab