Flere og flere går i dag op i at spise grønnere og mere bæredygtigt, og måske du endda har lagt de animalske fødevarer på hylden. I den forbindelse er det helt naturligt, at der kan opstå usikkerhed om hvorvidt, du gennem kosten opfylder alle dine krops behov for næringsstoffer. I dette blogindlæg ser vi nærmere en række vigtige mineraler, nogle af de opfattelser der knytter sig til dem, og fra hvilke fødevarer du kan få dem.

koen får sine mineraler gennem kosten

Ko eller kål? Hvordan får jeg min calcium?

Flere og flere vælger i disse år mælken fra, mens andre fortsat nyder et dagligt glas mælk eller forkæler kaffen med den. Og der skal være selvfølgelig være plads til begge dele.
Men hvis vi skærer ned på mælkeprodukter, eller vælger dem helt fra, kan vi ofte blive mødt med skeptiske blikke, som spørger til, hvor vi da får vores calcium fra? Vi skal jo passe på kroppens stillads, skelettet, som skal have tilført sine byggesten gennem kosten – og den får vi nemmest gennem mælken lyder det. Og mælkeprodukter indeholder rigtigt nok høje mængder af calcium, men koen får sit calcium, fordi den spiser rigeligt med grønt hver eneste dag. 

Og du kan uden problemer gøre som koen, og spise rigeligt med bladgrøntsager, grove fuldkornsprodukter som havregryn, bælgfrugter som kikærter, og nødder og mandler for at dække dit calciumbehov. I mange dele af Danmark er vores postevand også rigt på calcium, hvilket også tæller med i vores samlede, daglige indtag. Så hvis du har det bedst med at ligge de animalske kilder på hylden, så kan det altså fint lade sige gøre, hvis blot du er opmærksom på at spise varieret, groft og grønt.

Kniber det alligevel med hver dag at spise nok grønt, har vi hos NANI udviklet et 100% plantebaseret calcium-kosttilskud bestående udelukkende af en islandsk alge, der er naturligt rig på organiske mineraler i naturlige balance. Algen har vi tørret, pulveriseret og indkapslet til dig – og intet andet. Foruden calcium indeholder algen magnesium, jod og spormineraler, samt fibre og plantenæringsstoffer. Magnesium er afgørende for optimal optagelse af calcium, hvorfor vores whole food calcium udemærker sig ved at indeholde den helt rigtige balance af mineralerne, som bidrager til sunde knogler, muskler og tænder. Hver kapsel indeholder 200 mg calcium, hvorfor et fint bidrag til kosten kunne bestå at to daglige kapsler.

Vores calcium kan også nemt gives til børn, hvis behov for calcium er højere i voksealderen. Kan dit barn ikke lide at sluge en kapsel hel, kan vores kapsel blot åbnes, og du kan opløse det fine pulver i drikkevarer eller mad. Vores calcium er helt smagsneutral og nem at opløse.

Selenmangel – en folkesyge?

Vi behøver faktisk ikke store mængder af selen i det daglige, men blot spormængder på 55 mcg ifølge Fødevarestyrelsens anbefalinger. Selenmangel er dog ofte set som en folkesyge, specielt hos ældre, da indholdet af selen i vores kost svinder med årene. Vores landbrugsmetoder og kontinuerlige dyrkning af jorden, har desuden gjort jorden fattig på næringsstoffer, og dette gælder i særdeleshed selen. I Finland har selenmangel endda ført til indførelse af selenberiget gødning allerede tilbage i 1984.
 
Selen medvirker til en normal funktion af skjoldbruskkirtlen, samt en normal funktion af immunsystemet. Derudover beskytter den cellerne mod skadelig iltning og bidrager til at vedligeholde hår og negle. Du kan sikre dig din selen gennem kosten, men du skal være opmærksom på at få nok. Paranødder er en af de mest selenholdige fødevarer, da blot én paranød faktisk dækker dit daglige behov. Også ved at spise rigeligt med bladgrøntsager, fuldkorn, bønner, linser og brune ris kan du dække dit behov. 
 
Men hvis du har nøddeallergi, eller ikke hver dag får spist din anbefalede mængde fuldkorn og grønne bladgrøntsager, har vi hos NANI gjort det nemt for dig og udviklet en Food State Selen med 100 mcg selen per tablet, som et trygt valg. NANIs Selen er udvundet af gær og dokumenteret af European Food Standards Agency til at være den mest sikre og bedst optagelige form for selen. Vores gærselen indeholder nemlig alle de aminosyrer og næringsstoffer, som selen normalt findes sammen med i fødevarer. 

Zink og jern findes også i planteriget

Zink findes typisk i animalske fødevarer som mælk, fisk, skaldyr og kød, mens gode vegetabilske kilder til zink er fuldkornsprodukter, valnødder og frugter som dadler og figner. Mineralet jern er også særligt at finde i kødprodukter som lever, fisk og skaldyr, mens de plantebaserede kilder er bladgrønt, broccoli, bælgfrugter og mandler. Så igen – med en grøn, grov og varieret kost er du dækket godt ind, når det kommer til både mineraler såvel som vitaminer. Men i en travl hverdag det bare ikke altid, at vi har tid og overskud til at forkæle vores krop med sund og næringsrig mad. Hos NANI har vi derfor udviklet to særlige mineralprodukter af jern og zink på både food state og whole food form.

veggie
Brassica juncea – en mineralholdig kålplante

Kålplanten brassica juncea er en næringsrig plante, der udemærker sig ved at opsnappe alle mineraler fra jorden den gror i. Denne egenskab nyder vi godt af i NANI til produktionen af hhv. vores Jern og Zink tilskud.

Økologiske marker med brassica juncea-planten vandes med mineralholdigt vand med jern eller zink, som da optager de tilførte mineraler gennem deres rødder. På den måde omdanner planten mineralerne til organisk form, og binder dem således ind i et naturligt fødevarekompleks med fibre, plantenærringsstoffer, fedtsyrer, proteiner og meget meget. Med et særligt apparat måles bladende for hvornår, de har optaget de rigtige værdier af mineralerne, hvorefter de høstes, tørres skånsomt og indkapsles i vores økologiske og vegetabilske kapsler.

NANI’s Jern er og Zink er derfor rene kilder til de to mineraler på naturlig form, da de udelukkende består af pulveriseret kålplante og en økologisk fiberkapsel. NANI Jern er desuden mild og ikke forstoppende, og kan anbefales til alle – selv gravide og de særligt sensitive.