Rigtig mange danskere døjer med smerter i bevægeapparatet i deres hverdag. Muskel- og ledsmerter kan have mange årsager og være komplekse størrelser, men én ting er sikkert – det er frygteligt irriterende, ligesom det i nogle tilfælde kan være meget begrænsende for os. For både vores helbred, velvære og humør. Tag dig derfor godt at dine muskler, led og sener, så du plejer og bevarer din mobilitet livet igennem. Vi ser her nærmere på forskellige typer af muskel- og ledsmerter, ligesom vi guider dig til helt kærlig og helt naturlig pleje heraf. 

Billede af Kvinde med muskel- og ledsmerter

Hvad skyldes muskelsmerter?

De mest typiske muskelsmerter skyldes enten træningsømhed, overbelastninger eller det, der kaldes sekundære årsager. Måske du kan genkende din smerter ud fra de tre typer her:

Træningsømhed

Den kender vi alle, da det er den mest almindelige type for muskelsmerter og da den hænger sammen med din krops restitution. Det er altså helt ufarligt og bare et tegn på, at du har brugt dine muskler – og det er jo en god ting! Træningsømheden opstår, når vi bruger vores muskler på en uvant måde eller har udsat dem for længere tids belastning end normalt. Ømheden mærker vi typisk dagen efter aktiviteten, og den aftager som regel efter et par dages hvile, samt når vi igen bevæger musklen. 

Uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og overbelastninger

Er du en af dem, der har et fysisk hårdt arbejde, eller sidder du meget stille og bruger en computermus dagen lang? Begge dele kan give muskelsmerter, enten pga. af eks. forkert løfteteknik og for stor belastning, men også af for mange gentagene bevægelser i en uhensigtsmæssig stilling som ved et skrivebord. Få styr på din løfteteknik, hvis du laver mange tunge løft, og hvis du sidder på kontor, så prøv at stå op et par gange i løbet af dagen og gå en lille tur indimellem. Sørg desuden for at din stol, dit bord og din skærm er indstillet korrekt til dig.

Sekundære muskelsmerter

Disse opstår grundet en anden tilstand eller sygdom, som påvirker vores muskler og derfor kan give smerter. Det kan være alt fra psykiske lidelser, stress og bekymringer som manifesterer sig i kroppen, og det kan opstå som effekt af eks. en diskusprolaps eller forskellige medicinske sygdomme. Her er det vigtigt, at du taler med din læge, fysioterapeut eller lignede, så I finder den rigtige årsag og kan behandle både årsag og muskelsmerterne korrekt.

billede af kvinde der laver øvelser mod muskel- og ledsmerter

Smerter i led og sener

Gentagne bevægelser

Ledsmerter opstår ofte fordi led og sener i en længere periode udsættes for samme gentagne bevægelse, som til sidst fører til en overbelastning. Det kan opstå i alt fra fingre og underarme ved kontorarbejde, hvis du er frisør eller tjener, og det kan opstå på grund af forkerte løft og træning med for høj eller for lang tids belastning. Ligesom med muskelsmerterne er det her vigtigt at sikre sig gode og ergonomiske arbejdsstillinger, ligesom fysisk træning altid bør øges gradvist. 

Alderdom og nedsat aktivitet

Jo ældre vi bliver, jo svagere bliver vores muskler, og styrken heri er faktisk vigtig for sundheden af dine led. Ligesom du ikke bør dyrke for meget og for belastede motion, så er det stadig vigtigt, at du er fysisk aktiv livet igennem og bruger din krop. Ikke nok med at det øger din generelle sundhed, så vedligeholder det også dine knogler, din muskelstyrke og dermed dine led og musklernes bevægelighed. Overvægt sætter også dine led og sener på konstant overarbejde, hvilket kan give smerter i vægtbærende led som hofter og knæ. Så husk dine 30 minutters daglige motion i form af en gåtur, at tage cykle på arbejde, fitness, yoga eller hvad end der passer dig bedst i din hverdag. 

Sygdom

Der findes naturligvis også en lang række gigtsygdomme, som varierer meget i symptomer, men som alle har det tilfælles, at de medfører smerter og stivhed i led og sener. Lider du af gigt, eller er du i tvivl om du gør det, er det vigtigt, at du får den rigtige lægelige behandling. Nedenstående råd skal derfor kun fungere som supplement til din behandling.  

Billede af nani produkter til muskler og led

Stærke muskler og smidige led med hjælp fra naturen 

Vil du forbygge eller mindske muskel- og ledsmerter, skal du som nævnt være opmærksom på gode arbejdsstillinger, at undgå overbelastninger og at få din daglige motion. Når du har det på plads, så er der også en række skønne urter, rødder og mineraler fra naturen, som kan være med til at afhjælpe nogle af dine muskel- og ledsmerter, pleje dit bevægeapparat og understøtte den gode mobilitet. På helt naturlig vis selvfølgelig. 

Billede af djævleklo - særligt god mod muskel- og ledsmerter
Djælveklo mod smerter

Harpargo, eller Djævlekloen, er et velkendt naturlægemiddel, oprindeligt anvendt af afrikanske stammer, som et middel mod diverse smerter. Djævlekloen indeholder nemlig indholdsstoffet harpagosid, der bidrager til at vedligeholde fleksible led og sener. Ekstrakt af den afrikanske plante kan derfor være med til at lette dine gener og fremme den gode mobilitet i både muskler, led og sener. 

ingefær
Ingefær for vitalitet

Ingefær har været elsket og yndet som et klassisk naturlægemiddel i årtusinder, særligt i Asien, hvor den er blevet brugt som middel mod en række forskellige tilstande som både forkølelser, fordøjelsesproblemer og et som appetitstimulerende middel. Derudover støtter ingefær immunsystemet og bidrager med forbedret vitalitet og energi. Den også derfor er god til dig som ønsker en god bevægelighed. 

Plantens naturlige rigdom af indholdsstoffer nænsomt opkoncentreret
Brændenælde for blodcirkulationen

Brændenælden er alt andet end ukrudt! Det er derimod en fantastisk urt fuld af gode egenskaber, også til vores bevægeapparat! Brændenælden understøtter nemlig immunsystemet og blodcirkulationen, og bidrager derfor til at vedligeholde sunde vener i benene, ligesom den kan reducere følelsen af tunge og trætte ben.

Plej dine muskler og led målrettet hver eneste dag

Lige præcis de tre ovenstående urter har vi samlet i et holistisk tilskud til dig i vores kurpakke Muskler & Led. Hver dagsdosis indeholder tre urtekapsler med standardiserede og koncentrerede ekstrakter djælveklo, ingefær og brændelnælde. Det hele er pakket i 30 praktiske dagsdoser, så det er nemt for dig at tage til et måltid i løbet af dagen – derhjemme eller på farten.  

Så bliver det ikke nemmere hver dag at bidrage til din krops mobilitet og dit velvære. På helt naturlig vis. 

Billede af Nani Muskler & led kurpakke
Fiskeolie kosttilskud i kapsler
Smør muskler, led og sener indefra med en fiskeolie! 

Smør dine led og sener med gode og essentielle fedtstoffer! Og gerne i rigelige mængder via et tilskud – særligt hvis du ikke er så god til at spise fisk i hverdagen! Omega-3 fedstofferne indgår nemlig i alle vores cellemembraner og dermed også bevægeapparat. Med vores Alaska Vildlaks Omega 3 er du sikret en naturlig og frisk fiskeolie af højeste kvalitet. Koldpresset udelukkende fra vildlaks fra Alaska.

Antioxidanter til bevægeapparatet
Acerola

Antioxidanter og særligt vitamin C er også helt oplagt til dig, der til daglig bruger dine muskler meget og vil støtte dem. C vitamin bidrager nemlig til at vedligeholde immunsystemets normale funktion efter intensiv fysisk træning, ligesom det bidrager til normal dannelse af kollagen, der bl.a. har betydning for vores brusk, knogler og blodkar. Derudover er det med til at mindske udmattelse og træthed, og altså helt oplagt som kærlig kropspleje i det daglige. Hos os i NANI kan du finde et helt rent og mildt tilskud af den stærke antioxidant med vores Acerola C vitamin. Den består udelukkende af nænsomt tørrede acerola kirsebær kommet i kapsel til dig.

Magnesium til dine muskler 

Et vigtigt mineral for dine muskler er magnesium, da det bidrager til en normal muskelfunktion, et normalt energistofskifte og nervesystemets normale funktion – alle vigtige for vores bevægeapparat. Magnesium er derfor også kærlig pleje til eks. trætte muskler, der har været på overarbejde eller har haft et effektivt træningspas. Tag din NANI food state Magnesium til aftensmaden, så er det optaget optimalt ved sengetid og til din nattesøvn.

Billede af smootie mod muskel og ledsmerter

Lyst til noget lækkert? Prøv vores power smoothie fuld af antioxidanter til din mobilitet

Prøv vores lækre og friske powersmoothie med bl.a. ingefær og gurkemeje, fuld af antioxidanter, som støtter vores immunsystem. Gurkemejens indhold af curcurmin bidrager desuden til at vedligeholde led og knogler samt leddenes fleksibilitet, ligesom ingefæren bidrager med forbedret vitalitet og energi. Smoothien kan gøres mere eller mindre stærk ved at justere på både ingefær og sort peber, men vi synes alligevel, at du skal prøve at putte bare lidt peber i!
Curcurmin har vi nemlig svært ved at optage alene, men når vi spiser eller drikker det sammen med sort peber – ja så øger vi faktisk vores optagelse af det med op til 2000%. Bare et godt lille tip!

Opskrift til 2 store glas:
2 gulerødder
saften af 1 lime
2 skiver ananas
1 gul peber
1 frisk gurkemeje svarende til en lille lillefinger (brug handsker, da den farver meget).
frisk ingefær, efter smag
et nip sort peber
en håndfuld isterninger
1 dl vand eller mere til den ønskede konsistens. 

Alle ingredienserne skæres i mindre stykker og kommes i en blender. Tilsæt vand og blend til ønsket konsistens. Server straks!

NANI er Nutrients As Nature Intended