Døjer du til tider med at falde i søvn? Vågner du ofte om natten, eller har du ligefrem søvnløse nætter? Årsagerne til en dårlig søvn kan være mange, men for de fleste af os hænger det ofte sammen med uhensigtsmæssige vaner i vores hverdag, stress eller bekymringer, som alle kan forstyrre vores nattesøvn. Uanset hvad der holder dig oppe, har vi nogle gode råd, til hvordan du kan hjælpe dig selv behageligt til drømmeland. Men lad os lige starte med at se nærmere på, hvorfor søvnen er så vigtigt for os.

Billede af kvinde der ligger i sengen og har problemer med at falde i søvn.
Der er ikke noget mere irriterende end ikke at kunne sove. Få her vores bedste tips til en behagelig og naturlig vej til drømmeland.
Foto: Pexels.

Søvn er din krops egen medicin

Vi bruger op mod en tredjedel af vores liv i sengen, og selvom det måske kan virke lidt som spildtid, er der rigtig god grund til at prioritere din søvn. For det er den bedste, helt gratis og bivirkningsfri medicin, du kan give din krop. God og nok søvn er nemlig med til at holde dig sund og rask – både fysisk og mentalt. 

Fysisk bruger vi bl.a. søvnen til at genopbygge os selv og vores væv hver eneste nat. Når vi er vågne, dyrker sport og er fysisk aktive, arbejder vores organer og vores muskler på højtryk, og ligesom en motor i brug, slider vi på derfor ”tandhjulene”. Når vi sover, frigiver vores hjerne derimod en række forskellige hormoner, som sætter gang i kroppens og vævets egen genopbygning, ligesom vi danner de stoffer, der udgør vores immunforsvar og kan nedkæmpe bakterier og virus. Så du kan roligt takke din nattesøvn for hver dag at holde dig fit for fight. 

Billede af fuldmåne

Men søvnen er ikke bare vigtig for vores fysik, men i særdeleshed også for vores mentale velvære. For lidt søvn gør os ganske enkelt deprimerede og i dårligt humør, ligesom det også er om natten, at vores krop ’renser ud’ og neutraliserer kroppens niveau af stresshormonet kortisol. Det er et stof, vores krop danner, når vi skal præstere, og når vores nervesystem skal agere hurtigt og adræt. Og det er såmænd super praktisk i kortere perioder, men er vi generelt stressede i vores hverdag, og har et forhøjet niveau af kortisol i blodet, da kan det desværre påvirke vores nattesøvn. 

Vi kan altså nemt komme ind i en ond cirkel, hvor stressen gør ondt værre, fordi den i sig selv forhindrer den vigtige søvn, der faktisk kan mindske stressen. Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvorfor du har problemer med at sove. 

Søvnløshed har mange årsager

Der kan være mange årsager til, at vi ikke kan sove. De fleste af os kender nok til den form for søvnløshed, hvor eksempelvis stress på arbejdet, en eksamen eller bekymringer i en kortere periode kan påvirke vores nattesøvn. Har man dog i en periode på over to til fire uger ikke kunne sove ordentligt, taler man derimod om kronisk søvnsløshed. Her bør du altid konsultere din læge, da det det ofte har dybere og mere underliggende årsager, som kræver den rette hjælp. 

Men den kortvarige og periodiske søvnløshed oplever vi alle indimellem, og her er det selvfølgelig vigtigt at spørge sig selv, hvad der er skyld i, at man ikke kan sove. Skyldes det stress og bekymringer, så er første skridt at lytte til sig selv og forsøge at håndtere det, der fylder.

Men måske det ikke kun handler om bekymringer eller tusind ting at gøre og nå? For mange af os har faktisk nogle ret uhensigtsmæssige vaner i dagligdagen, som kan påvirke vores søvn i en negativ retning. 

Nedenfor følger derfor en række gode vaner, som du kan forsøge at efterleve i hverdagen, og se om det kan hjælpe dig nemmere til drømmeland.

Gode vaner der kan give dig en bedre nattesøvn 

Gå i seng på samme tidspunkt hver dag

Vi mennesker er vanedyr, og både vores krop og hjerne er glad for faste rutiner. Vi har nemlig alle et indre ur, der nulstilles hver morgen, og som fortæller os, at nu er det ikke tid til at sove. Prøv derfor at stå op på samme tid hver dag, ligegyldigt hvor lidt eller meget, du har sovet. Så vil du formegentlig også naturligt blive træt omkring samme tidspunkt hver aften og nemmere falde i søvn om aftenen.

Brug kun din seng til at sove i
Billede af Laptop og mobiltelefon i en seng. Det kan påvirke din søvn negativt.

Har du også tendens til at hænge ud i din seng? Altså ligge og se tv og serier i sengen eller surfe på nettet? Det er er faktisk en rigtig dårlig idé af flere årsager: 

Når du laver alt muligt andet i din seng end at sove, så fortæller du også din krop, at sengen ikke er et sted, der er beregnet til søvn. Ved kun at opholde dig i din seng, når du skal sove (eller ved sex), vil bare det at lægge hovedet på puden derimod fungere som en refleks på din krop, der fortæller din hjerne, at nu er det sengetid. 

Derudover er mobil-, tablet- og tv-kiggeri i sengen desværre også en dårlig ide, fordi det blå lys fra skærmene påvirker lysfølsomme områder i dit ansigt. Det opfattes af vores hjerne som dagslys, og signalerer derfor til din krop, at du ikke skal være træt nu. Så sluk skærmen!

Drop middagsluren

Selvom det til tider kan være fristende – især hvis du har haft en nat uden så meget søvn – så undgå at sove om dagen. Hvis du f.eks. har et dagligt søvnbehov på ca. 7 timer, og du sover 2 timer til middag, så er der kun 5 timer tilbage til nattesøvnen. Det er langt bedre for dit søvnmønster kun at sove om natten, ligesom det også bliver nemmere at sove igennem.

Hold dit soveværelse mørk og køligt

Dit soveværelse skal gerne være helt mørkt og optimalt have en lidt køligere temperatur end du eksempelvis har i din stue. Invester derfor gerne i et mørklægningsgardin, og overvej om vinduet kan stå på klem natten igennem.  

billede af en kop kaffe: Men drik ikke koffein om aftenen, da det kan give dårlig søvn.
Undgå at indtage koffein om aftenen

De fleste af os er glade for vores kaffe – og særligt om morgenen! Og det er der slet heller ingen problemer i. Men prøv at gøre det til en tommelfingerregel ikke at drikke kaffe, cola, energidrikke og andet koffeinholdigt efter kl. 15-16 om eftermiddagen. Hvis du drikker din sidste kop kaffe her, er det nemlig først til aften, at al koffein igen er ude af kroppen. 

Gå ikke sulten eller overmæt i seng 

Du har sikkert prøvet begge dele. Er du sulten, skriger maven på mad, og har du spist for meget, kan det være helt ubehageligt at ligge ned, fordi fordøjelsen er på overarbejde. Både sult og overmæthed virker stimulerende og opkvikkende, og kan derfor forhindre søvnen. 

Stå op, hvis du ikke kan falde i søvn 
Billede af en bog.

Ligger du ofte og vender og drejer dig, alt imens du tænker, at nu er der én time mindre til, at du skal op? Angsten for ikke at kunne falde i søvn, kan alene være nok til at holde dig vågen. Sengen kan på den måde hindre søvnen, og derfor er det faktisk bedre at stå op i stedet. Sæt dig i sofaen og læs lidt, eller gør noget andet afslappende, hvor målet ikke er at sove, men derimod at få tankerne væk. Forhåbentlig sætter trætheden ind, når du slipper fokus fra netop det, så du kan gå ind i sengen igen. 

Lad din hjerne holde fri om aftenen

Prøv at undgå at lave krævende hjemmearbejde eller lignende, minimum den sidste time inden du skal sove. Brug i stedet tiden på noget, der får dig til at slappe af. Måske det kunne være lidt let afspænding, at læse i en bog, tage et varmt bad eller måske at sætte noget hyggeligt musik på. Reserver den sidste time om aftenen til lige netop noget af det, der får dig til at slappe af, så din krop ved, at nu skal den ikke præstere. 

Undgå alkohol og sovemedicin 

Vi falder ofte hurtigere i søvn med alkohol i blodet, men så længe der er alkohol i kroppen, undertrykkes vores normale søvnmønster. Det betyder derfor også, at søvnen bliver mere overfladisk og oftest med flere opvågninger. Det forringer søvnkvaliteten og medfører bare, at du formegentlig stadig er træt dagen derpå. 

Sovemedicin kan heller ikke anbefales til andet end alvorlige tilfælde af søvnløshed. Noget sovemedicin er så kraftigt, at det også virker hele næste dag, ligesom der er risiko for både afhængighed og tilvænning, hvormed effekten udebliver. Find hellere årsagen til din søvnløshed og arbejd med det, ligesom du også kan afprøve nogle naturlige midler, der kan hjælpe din søvn på vej.

billede af NANI magnesium for en bedre søvn

Sov bedre med hjælp fra naturen

Så skulle der gerne være styr på de gode vaner i hverdagen, så du kan understøtte din krops naturlige rytme og dit indre ur. Så lad os nu kigge på, hvordan du med hjælp fra naturens mange urter, vitaminer og mineraler faktisk også kan hjælpe søvnen godt på vej. Helt uden brug af skrappe eller vanedannende midler.

Vitaminer og mineraler med mange funktioner

Måske du har hørt, at nogle tager B vitaminer fra morgenstunden og andre magnesium til natten? Og det giver faktisk ret god mening, for de har sammen et væld af vigtige funktioner i vores krop. Magnesium bidrager bl.a. til en normal muskelfunktion og et normalt energistofskifte, mens både magnesium, B1, B6 og B12 bidrager til nervesystemets normale funktion og til at mindske udmattelse og træthed. Det er altså ikke så underligt, at når alle disse processer og systemer fungerer korrekt, så vil vi typisk også opleve at føle os bedre tilpas, kunne slappe af og opnå en bedre søvn. 

Du bør dog sørge for vælge kvalitetstilskud med en høj biotilgængelighed, og selvom de ofte er dyrere, får du her mest muligt ud af dine tilskud. Eksempelvis er NANI’s food state Magnesium og Food state Multi B kompleks begge inkorporeret i fødevareelementer som mælkesyrebakterier, majs og spirer, så de får samme højoptagelige form, som havde du fået vitaminerne og mineralerne fra fødevarer. Vil du gerne tage vores magnesium til natten, anbefaler vi desuden, at du tager din NANI food state magnesium sammen med din aftensmad. Så vil du ved sengetid have fordøjet og optaget dit tilskud optimalt. 

Billede rosenrod til
Adaptogene urter til større mentalt overskud

De adaptogene og ’balancerende’ urter russisk rod, rosenrod og schisandra kan også være gavnlige for dig, der måske føler dig stresset i hverdagen, så det påvirker din nattesøvn. Hvor russisk rod er kendt for at bidrage til mere mental og fysisk energi, har rosenroden gavnlig effekt på hjerte/kar systemet ved at beskytte mod stress, mens schisandra kan øge vores evne til at tilpasse os stress. Tilskud heraf kan altså i perioder være gavnlig for dig, for at give dig mere overskud og dermed også mere ro i hverdagen. 

Udtræk af citronmelisse og kamille
billede af krydderurten citronmelisse der har beroligende egenskaber som kan hjælpe os til en bedre søvn

Citronmelisse smager ikke kun godt i desserter, men har faktisk også en afslappende effekt og kan herigennem bidrage til en sund søvn. Også kamilleblomsten har en generel beroligende og afslappende virkning, hvorfor begge urter kan hjælpe dig på vej til en bedre nattesøvn. Du kan ved aftentid eksempelvis lave en urtete ved at hælde kogende vand over en håndfuld friske citronmelisse-blade, eller ved at lave en varm kop kamillete. Eller hvad med en kombi?

Lavendel til nervesystemet
billede af Lavendel, som kan hjælpe dig til en bedre søvn.

Ud over at dufte godt har lavendelblomstens æteriske olie en beroligende effekt på vores nervesystem, hvorfor blomsten kan være med til at fremme en god nattesøvn. Ligesom med citronmelisse og kamille kan du lave en te ved at overhælde lavendelblomster med kogende vand, eller du kan blande en dråbe æterisk lavendelolie i en creme og smøre det på håndled og i tindingerne, inden du går i seng. 

Søvn & energi? To sider af samme sag

Det siger sig selv, at overskud og energi hænger sammen med en god nattesøvn og omvendt. Derfor er den gode søvn også tænkt ind i vores kurpakke Energi & Mental Ydeevne, som er vores holistiske tilskud til mere energi i hverdagen, til øget evne til at håndtere stress samt en roligere nattesøvn. 

I kurpakken indgår også både vores Food state Multi B kompleks med samtlige B vitaminer, ekstrakt af citronmelisse samt de adaptogene urter russisk rod, rosenrod og schisandra i hver enkelt dagsdosis sammen med aktivt Q10. 

Så bliver det ikke nemmere hver dag at bidrage til dit overskud og hjælpe dig selv på vej til en roligere nattesøvn. På helt naturlig vis.

NANI er Nutrients ANature Intended

Billede af NANI's bedste kosttilskud til en sund og rolig søvn.